![]() |
| Josabeth Sjögren vid farstun i ett hem där ett rum rymmer flera rum. |
Kursen inleds i farstun, där vi behandlar temat Normkritik. Torsdagar 13.00 - 15.20
Vecka 35 INTRODAG
Presentation av kursen och kursens centrala innehåll och kunskapskrav. Lära-känna- varandra-övningar.Vad är normkritik?
Övningar och samtal. Privilege walk. Introduktion/presentation av veckans kulturspaning.
(G-G)
Vecka 36 – Tittar med normkritiska glasögon på konst.
Vi granskar tillsammans. Pudicagesten tex. Sussanna och de äldre (manliga, kvinnliga konstnärer) Från antiken fram till idag.
(G-G) (A-K) (O)
Vecka 37 - Guerilla girls och vår kulturella kanon.
Vilka får ta plats på museum, i kurslitteraturen, på musikscenen (Emmabodafestivalen), film (bechdeltestet). Fares (stereotyper ex. invandrarstereotyp)
Vilka får ta plats på museum, i kurslitteraturen, på musikscenen (Emmabodafestivalen), film (bechdeltestet). Fares (stereotyper ex. invandrarstereotyp)
(G-G) (O) (A-K)
Vecka 38 - Närläsning av kulturhändelse.
(G-G) (KP) (E) (A-K)
Vecka 39 - Närläsning av kulturhändelse.
(G-G) (KP) (E) (A-K)
Vecka 40 – Redovisning och bildanalys.
Genomgång av Cindy Sherman, Jeff wall, Roxy, genusfotografen.
(G-G) (A-K) (O) (K-P)
Vecka 41 - Introduktion till uppgiften.
Diskursanalys av kulturhändelse + Insamling av material.
Galleribesök, läsa texter, anteckna, kolla bloggar recensioner etc.
(G-G) (A-K)
Vecka 42 - Produktion.
T.ex. spela in radioprogram, skriv katalogtext, rita en seriestrip
(G-G) (A-K)
Vecka 43 - REDOVISNING
(G-G) (A-K)




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar